Kuluttajavirasto kertoo syyskuussa julkaistussa tiedotteessaan, että neljä pikavippiyritystä, Aeris, Tromvelt, M Aurora ja EC Finland, ovat tarjonneet epäasiallisia tai laittomia luottoja ja laskuttaneet epäselvästi. Yritysten tarjoamia luottoja ovat olleet esimerkiksi E-credit ja Hetivippi. Kyseiset vippipalvelut eivät ole enää toiminnassa. Yhtiöiden saatavia on perinyt perintätoimisto GP-Perintätoimisto Oy. Kuluttajaviraston mukaan kannattaa reagoida, jos luoton tarjoamisessa tai sen perinnässä on käytetty kyseenalaisia toimintapoja.
Kuluttajavirasto on saanut perintätoimiston toiminnasta runsaasti yhteydenottoja. GP-Perintätoimisto on tehnyt käräjäoikeuksiin haastehakemuksia pikavippiyhtiöiden saatavista. Perinnän kohteeksi joutunut kuluttaja voi vastustaa haastetta, jos luottoa on tarjottu tai sitä on peritty epäasiallisilla keinoilla. Kuluttajavirastoon tulleiden yhteydenottojen mukaan pikavippiyhtiöt ovat lähettäneet maksullisia tekstiviestejä, ja myös viesteihin vastaaminen on ollut maksullista. Viesteistä on tullut kuluttajalle jopa 200 euroa ylimääräisiä kuluja.
Pikavippiyritysten sopimuksissa on ollut ehto, jonka mukaan yritys voi siirtää eräpäivää oma-aloitteisesti, jos vipin takaisinmaksu viivästyy. Siirrosta peritään 20 euroa. Kuluttajaviraston mukaan tällainen sopimusehto on perintälain vastainen. Yhtiöiden toiminnasta on tehty Helsingin poliisille tutkintapyyntö törkeästä petoksesta ja markkinointirikoksesta.
Yrityksillä on ollut ongelmia myös asiakaspalvelussa. Asiakaspalveluun on ollut vaikea saada yhteyttä, ja yhteyttä on voinut ottaa vain sähköpostitse tai faksilla. Asiakaspalvelusta ei ole selvitetty kuluttajille saatavien perusteita.
Iltalehden uutisen mukaan Hetivipistä ja E-creditistä oli vireillä rikostutkinta jo marraskuussa 2011. Lehden haastattelema lakimies kertoo, että ainakin osa tutkinnassa olevista pikavippiyrityksistä pyrki vain rahastamaan maksullisilla tekstiviesteillä, eikä tarkoituksena missään vaiheessa ollut lainata rahaa. Osa kuluttajista ei edes tiennyt käyttävänsä maksullisia viestipalveluita.
Kuluttajavirasto kehottaa kuluttajia olemaan tarkkana, jos heiltä yritetään periä Aeriksen, Tromveltin, M Auroran tai EC Finlandin laskuja. Jos asia on perintätoimistossa kirjeperinnässä, yhtiölle voi tehdä valituksen perusteettomista tai epäselvistä saatavista. Tähän voi käyttää Kuluttajaviraston verkkosivuilla olevaa valituslomaketta.
Jos perintä on edennyt käräjäoikeuteen asti, kuluttajan kannattaa vastata käräjäoikeuden haasteeseen määräajassa. Kirjallisessa vastineessa on kerrottava, miltä osin ja millä perusteella velkavaatimus on virheellinen tai epäselvä.